Wizualna prezencja sklepów i oferowanych w nich produktów jest kluczowa w marketingu – wie o tym niemal każdy, kto kiedykolwiek otarł się o tę tematykę. W tej dziedzinie liczą się jednak także inne zmysły, a dobrze dobrany zapach może naprawdę zdziałać cuda. Wiedzą o tym specjaliści od marketingu, którzy już od lat stosują różnorodne zapachy, aby budować pozytywny wizerunek marki. Dzisiaj przyjrzymy się możliwościom, jakie daje w marketingu piękny zapach!
Marketing zapachowy – przyjemny zapach może zmienić wszystko
Zmysł węchu wciąż bywa niedoceniany, a przecież zapachy mogą niezwykle wyraźnie zapisać się w naszej pamięci, wywołując miłe, a nawet pełne nostalgii emocje. Trudno więc o skuteczniejsze, a jednocześnie subtelne rozwiązanie dla marketingu. Odpowiednio dobrane nuty zapachowe mogą wpływać na decyzje zakupowe klientów, skłaniać ich do ponownych odwiedzin w sklepie, a nawet pozostania w nich na dłużej. Stosowany już od dziesięcioleci na całym świecie, w Polsce ten dział marketingu również rozwija się dynamicznie, o czym można przekonać się, odwiedzając niemal dowolny sklep np. w galeriach handlowych.
Marketing z zapachami ma dwa podstawowe wymiary – działanie na emocje może wpływać doraźnie na decyzje zakupowe (np. zapach świeżego pieczywa zachęca do zakupu produktów na tym dziale), natomiast działanie na podświadomość sprawia, że zapach kojarzony z danym sklepem czy marką pozostanie w pamięci na długo i zapisze się głęboko w zakamarkach umysłu. Z tego powodu marketing z użyciem zapachów jest zwykle obliczony na działania długofalowe i budowanie wśród klientów świadomości marki i przywiązania do ulubionego sklepu lub punktu usługowego.
Jak zapachy działają na klientów?
Zapach to także dające wiele możliwości narzędzie, aby stworzyć w danym miejscu odpowiednią atmosferę. Jeśli proponujecie w swoim sklepie artykuły luksusowe, personalizowane albo w stylu glamour, to zastosowanie adekwatnego zapachu może w dużym stopniu zbudować u klienta poczucie obcowania z prestiżową marką. Znajomy lub po prostu przyjemny zapach może też działać w bardziej uniwersalny sposób – tworzyć wrażenie, że sklep jest schludny i ma do zaoferowania świeże, wysokiej klasy produkty.
Nastawienie klienta do sklepu także może być modyfikowane z pomocą odpowiedniej woni. Użycie zapachu kojarzącego się z relaksem i odpoczynkiem sprawi, że klient będzie się czuł na miejscu bardziej swobodnie i chętniej sięgnie po produkty. Zapach zapisze się w jego pamięci i chętnie wróci w „przyjazne” miejsce. Warto dodać, że zastosowanie przyjemnych aromatów nie tylko zwiększa komfort klientów, ale może też równolegle poprawiać nastrój pracowników.
Jak działają zapachy rozpylane w sklepach?
W każdym rodzaju sklepu zapachy rozprowadza się w nieco innym celu i na różne sposoby. Popularnym rozwiązaniem są aromatyzery lub dyfuzory. Te pierwsze sprawdzają się w miejscach o dużej powierzchni, pozwalając dość szybko uzyskać pożądaną woń. Coraz częściej, zwłaszcza w przypadku mniejszych biznesów, stosuje się jednak dyfuzory zapachowe. Ich niewątpliwą zaletą jest nienachalny, a jednocześnie dostatecznie intensywny aromat, który można zastosować w naprawdę wielu branżach. Do tego dochodzi element wizualny – dyfuzor zapachowy stanowi szklany pojemniczek z aromatem i wystający z niego pęk specjalnych patyczków. To elegancki gadżet, który można bez problemu spersonalizować, np. dobierając odpowiedni kolor i umieszczając na nim logo firmy.
Jak wygląda wykorzystanie zapachów w różnych branżach?
Trudno byłoby wskazać branżę, w której nie dałoby się wprowadzić marketingu aromatami. Praktyka ta jest bardzo łatwo zauważalna w branży spożywczej. Na porządku dziennym są aromaty pieczywa, wędlin i wielu innych świeżych produktów rozprowadzane w sklepie spożywczym. W okresie Bożego Narodzenia zapach piernika staje się także czymś zupełnie powszechnym w trakcie wizyty w sklepach spożywczych.
Zupełnie inne zapachy znajdziemy w zależności od danej branży (i decyzji podjętych przez specjalistów od marketingu). Często jako klienci nie zdajemy sobie sprawy w jak wielu miejscach za nasze odczucia i atmosferę miejsca odpowiadają aromaty wykorzystane z pełną świadomością przez specjalistów. Znajdziemy je w:
- sklepach odzieżowych,
- butikach,
- salonach samochodowych,
- salonach wystroju wnętrz,
- hotelach,
- salonach SPA,
- biurach,
- gabinetach medycznych,
- aptekach,
- cukierniach,
- kawiarniach,
- restauracjach,
- oraz niezliczonych innych miejscach.
Weźmy np. sklep z ubraniami lub butik, w którym zapachy mogą być jednym z największych sojuszników w walce o klienta. Wyrazisty, lecz rześki kwiatowy zapach lilii lub jaśminu, a może delikatny aromat drzewa sandałowego? Klienci czują różnicę, dlatego warto dobrze zastanowić się przed wyborem. Oczywiście dobrze jest też eksperymentować! Efekt jest warty wysiłku – dzięki odpowiednio dobranemu zapachowi można wyróżnić się na tle konkurencji, zadbać o dobry nastrój klientów i tym samym ich częsty powrót do sklepu oraz wzrost sprzedaży.
Jak dopasować zapach do charakteru prowadzonej działalności?
Trudno byłoby wskazać jeden uniwersalny zapach, który sprawdzi się w każdym sklepie odzieżowym. Dobrze, jeśli ten zapach w jakiś sposób łączy się z oferowanym asortymentem, jest w podobnym tonie albo przywodzi na myśl bliskie do niego skojarzenia. Jeśli więc np. prowadzicie sklep ze artykułami skórzanymi, to być może zamiast aromatów kwiatowych, trafniej będzie skorzystać z nieco cięższych zapachów drewna lub naturalnej skóry, a także gotowych mieszanek o eleganckim charakterze.
Sprawa będzie inaczej wyglądać w salonie samochodowym czy sklepie z męskimi gadżetami. Takie salony firmowe muszą przygotować odpowiednią mieszankę, gdyż klient może być szczególnie wymagający. W pierwszym przypadku kluczowe będzie poczucie profesjonalizmu i ekskluzywności marki kreowane poprzez odpowiedni zapach. Natomiast w przypadku sklepów kierowanych do określonej płci, konieczna będzie analiza zarówno cech oferowanych produktów, jak i profilu psychologicznego grupy odbiorców. To wymagające zagadnienia, ale ich wykorzystanie może rzeczywiście zaważyć na sukcesie lub porażce danego biznesu.
Dyfuzor – doskonały pomysł na marketing zapachowy
Dyfuzory zapachowe to coraz popularniejsze rozwiązanie w kwestii marketingu zapachowego, stosowane w wielu branżach. Dyfuzor zapachowy w przeciwieństwie do innych rozwiązań oferuje intensywny zapach, który nie jest nachalny. Co prawda dobrym alternatywnym pomysłem mogłyby być także świeczki zapachowe, jednak ich zastosowanie w sklepach jest zazwyczaj niemożliwe ze względu na obowiązujące przepisy przeciwpożarowe.
Dyfuzory zapachowe do sklepu mają też inne zalety – niemal nie trzeba ich pilnować, a jedynie co jakiś czas wymieniać olejki zapachowe. Co więcej, występują w wielu wariantach i mogą stanowić ozdobę każdego sklepu. Elegancka smukła fiolka z niewielkim pękiem patyczków pasuje zwłaszcza w miejscach takich jak sklepy odzieżowe, salony kosmetyczne i fryzjerskie oraz inne miejsca kojarzone z dbaniem o siebie i miłymi zapachami.
Nie oznacza to, że dyfuzory zapachowe do galerii handlowej będą chybionym pomysłem, gdyż wiele zależy od rodzaju zapachu, jego intensywności i wydajności danego dyfuzora. Na większych powierzchniach warto skorzystać z kilku, a nawet kilkunastu egzemplarzy. W ten sposób nie tylko dostarczą one doznań sensorycznych, ale staną się też wyróżnikiem sklepu pod względem estetyki.
Jak działają dyfuzory zapachowe? Jakie jeszcze mają zastosowania?
Działanie dyfuzora zapachowego jest proste: aromatyczny olejek dostaje się w mikro kanaliki obecne w strukturze patyczka i stąd roznosi się w każdym kierunku w równomierny sposób. Większość dyfuzorów jest wydajna i wystarczy uzupełniać niewielkie ilości płynu co kilka dni. Większy zapas olejku do dyfuzora powinien więc wystarczyć na wiele miesięcy.
Warto także wspomnieć o ciekawych możliwościach, jakie daje sama fiolka z dyfuzorem. Wspominaliśmy już o zapachu i o tym, że taki gadżet prezentuje się elegancko. Ale obecnie istnieje także możliwość personalizacji dyfuzorów, np. poprzez umieszczenie na nim logo firmy. W ten sposób klient może kojarzyć zapach nie tylko ze sklepem czy produktami, ale także z samą identyfikacją wizualną firmy. Jeśli firma posiada kilka filii, to zastosowanie w każdej z nich podobnego aromatu i identycznego dyfuzora może być strzałem w dziesiątkę – tym bardziej że jest to wciąż dość niecodzienny i mało rozpowszechniony, a przecież bardzo skuteczny sposób na aromamarketing.
Dyfuzor zapachowy może także pełnić formę funkcjonalnego, nietuzinkowego gadżetu reklamowego, wręczanego klientom lub partnerom biznesowym. To kolejny dowód na to, że można uzyskać niezwykle skuteczny efekt marketingowy, stosując dość proste, lecz przemyślane sposoby.
Jaka jest przewaga marketingu zapachowego nad tradycyjnym marketingiem?
Klasyczne formy reklamy muszą być regularnie aktualizowane i odświeżane, aby trafiały do klientów. Różne formy graficzne, wyświetlanie krótkich filmów na ekranach czy muzyka to nadal świetne metody marketingowe, jednak mogą być one po pewnym czasie przytłaczające, zwłaszcza w dzisiejszym zabieganym i przepełnionym niezliczonymi bodźcami świecie. Dobrze dobrany zapach może pozwolić na dotarcie do sfery emocjonalnej i podświadomości klienta. Liczy się jednak konsekwencja – aby zapach zapisał się na długo i działał przyciągająco, najlepiej jest korzystać z jednej, dobrze przemyślanej kompozycji przez dłuższy czas.
Zapachem łatwiej jest także trafić do klientów, którzy nauczyli się ignorować większość graficznych czy dźwiękowych form reklamy. Baner nawiązujący do promocji można łatwo pominąć wzrokiem, a w sklepie nałożyć słuchawki, aby nie słyszeć zaproszenia do zakupów. Ale co z węchem? O wiele trudniej jest odciąć się od bodźców zapachowych – to jeden z wielu powodów, dla których są one tak skuteczne. Jeszcze inną ciekawą funkcję, jaką mogą pełnić dyfuzory lub inne urządzenia aromatyzujące, jest neutralizacja nieprzyjemnych zapachów, które wywoływane są w związku z charakterem prowadzonej działalności, np. w przypadku sklepów zoologicznych.
Również silne połączenie odczuwania zapachów z pamięcią jest skutecznie stosowane w różnych technikach marketingu zapachowego. Nie zawsze jednak chodzi o efekt działający na podświadomość i pamięć. Bywa, że dany zapach jest stosowany specjalnie w taki sposób, aby klient odnotował jego obecność i aby uzyskany efekt go zaciekawił. Przydają się do tego bardziej wyraziste zapachy, oczywiście wykorzystane w odpowiednim kontekście. Efektem takiego działania może być swoisty marketing szeptany, gdy osoba skomentuje wśród rodziny czy znajomych nietypowy i unikalny zapach w danym miejscu – w sklepie lub punkcie usługowym. Jednak bez wątpienia taki zapach musi być przyjemny dla nosa!
FAQ:
1. Jaki zapach będzie najlepszy w przypadku sklepu z damską odzieżą?
Wiele zależy od grupy docelowej – jeśli chodzi o klasyczną odzież damską, na pewno odpowiednim rozwiązaniem są lekkie zapachy kwiatowe, przy odzieży sportowej można zaś postawić na bardziej wyraziste zapachy, np. cytrusy. W przypadku odzieży luksusowej warto rozejrzeć się za kompozycjami zapachowymi, które będą potęgować wrażenie ekskluzywności.
2. Dlaczego marketing zapachowy jest tak skuteczny w sklepach spożywczych?
Odpowiada za to sposób, w jaki funkcjonują nasze zmysły. Za ogólne doznania smakowe w dużym stopniu odpowiadają nie kubki smakowe, a właśnie węch. W ten sposób pobudzenie tego ośrodka zapachem np. świeżego pieczywa ma dużą szansę zachęcić daną osobę do konsumpcji tego produktu. Stąd tak duża popularność aromamarketingu w sklepach spożywczych.
3. W jakiego rodzaju sklepach dyfuzory zapachowe sprawdzą się najlepiej?
Nie ma w zasadzie żadnych ograniczeń dla stosowania dyfuzorów zapachowych. Jednakże sprawdzą się one najlepiej w małych i średnich sklepach, a najlepiej w miejscach, gdzie można zaprezentować także sam dyfuzor. Ten elegancki gadżet jest idealny w sklepach odzieżowych, butikach, biurach czy salonach kosmetycznych i fryzjerskich.