Czy wiesz, że zapach jako jedyny bodziec zmysłowy trafia bezpośrednio do ośrodków pamięci oraz emocji? Każdy inny musi zostać wielokrotnie przetworzony, zanim dotrze do mózgu. Dzięki temu jest tak sugestywny – od razu przyciąga (lub odrzuca!), budzi konkretne uczucia, wspomnienia i skojarzenia, tworzy pożądany klimat. Czy warto i jak wykorzystywać go w takim miejscu jak SPA? Jak wybrać idealny dyfuzor zapachowy do SPA i poprawić doświadczenia klientów? Podpowiadamy!

Zapach do SPA – must-have czy miły dodatek?

Salon SPA odwiedzamy, żeby się zrelaksować, zapewnić sobie błogi nastrój, zadbać o swoje zdrowie i piękno – zarówno ciała, jak i umysłu. Spędzony w nim czas jest tylko dla nas: to niezwykle osobiste i intymne doświadczenie, w którym nie ma miejsca na „zgrzyty”. Jakiekolwiek negatywne emocje i przeżycia odwodzą od kolejnej wizyty. Z kolei wyjątkowe doświadczenie zamienia nas nie tylko w stałych klientów, ale także w rzeczników marki: wówczas rekomendujemy ją innym: bliskim i osobom pytającym o polecenie miejsca w internecie. To najskuteczniejsza i najbardziej wiarygodna forma reklamy, a w dodatku bezpłatna.

Na takie wyjątkowe doświadczenie wpływa wiele czynników – oferta, jakość, obsługa i wreszcie klimat salonu, który poprzez emocje i skojarzenia sprawia, że czujemy się odprężeni i zadowoleni. Na klimat również składa się wiele elementów – aranżacja wnętrza, oświetlenie czy dźwięki. Jednak zanim nasz mózg je przetworzy, już wyrobi sobie pewne „zdanie” o tym miejscu – dzięki zapachowi, który poczujemy od razu po wejściu do SPA i który momentalnie trafi do ośrodków emocji i pamięci. Tylko zmysł powonienia działa w ten sposób. Zapach ma zatem zasadnicze znaczenie dla pierwszego wrażenia, całościowego doświadczenia i satysfakcji klienta. Grzechem byłoby go zaniedbać i nie wykorzystać.

Co daje wykorzystanie dyfuzorów zapachowych w SPA?

  • Zapach ma zasadnicze znaczenie dla pierwszego wrażenia klienta. Zachęca do skorzystania z oferty i szeroko otwiera portfel lub wręcz przeciwnie – uruchamia mechanizm ucieczki czy z góry negatywnie nastawia klienta (jeśli jest nieświeży, nieprzyjemny albo budzi przykre wspomnienia). Uderzający już na wejściu do SPA odprężający i zmysłowy aromat wprowadza klientów w stan błogości i relaksu, którego chcą doświadczać jak najdłużej i jak najczęściej.
  • Zapach istotnie wpływa na doświadczenie klienta. Jeśli jest przyjemny i pobudza pozytywne emocje czy wspomnienia rezonujące z miejscem i ofertą, poprawia i wzmacnia doświadczenie, które kolejno trwale zapada w pamięć. W SPA często zamykamy oczy, wyłączamy na dłuższy czas zmysł wzroku: świetnie może go jednak zastąpić zapach, który wytwarza pewne obrazy w naszej głowie – np. lasu, ogrodu różanego czy pola lawendy. Staje się tłem, na którym umysł buduje doświadczenie, nadaje mu znaczenie i je ocenia.

Czy wiesz, że? Jednym z pierwszych przykładów zastosowania marketingu zapachowego w Polsce były premiery filmu Jasminum. Zapach jaśminu rozpylano już przy wejściu do kina, aby przyciągnąć uwagę odwiedzających i zachęcić ich do obejrzenia dzieła. Unoszący się na sali kinowej aromat tworzył widzom takie właśnie tło: ułatwiał im przeniesienie się w przedstawiony świat i wczucie w bohaterów. A wzmianki o „pachnącym" filmie przyczyniły się do zwiększenia jego oglądalności i sukcesu produkcji. W podobny sposób możesz wykorzystać aromamarketing w swoim SPA.

  • Zapach działa jak wizytówka marki, rodzaj zmysłowego logo. Mózg automatycznie łączy zapach z doświadczeniem. Gdy klient poczuje taki sam lub podobny aromat, z którym obcował w kontakcie z marką i jej ofertą, po prostu je przywoła. A jeśli doświadczenie było przyjemne, to będzie chciał je powtórzyć. Wykorzystasz ten mechanizm dzięki gadżetom reklamowym – podaruj klientowi świeczkę czy dyfuzor, który pachnie jak Twoje SPA.

Wykorzystanie dyfuzorów zapachowych w spa

Jak wdrożyć marketing zapachowy w SPA?

Od strony „technicznej” wdrożenie marketingu zapachowego w SPA jest proste, szybkie i nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Wystarczy zamówić dyfuzory zapachowe, po jednym czy po dwa do każdego pomieszczenia bądź strefy. Najlepiej sprawdzą się klasyczne dyfuzory z patyczkami zapachowymi. To naczynia lub buteleczki wypełniane płynami zapachowym i specjalnymi patyczkami, które uwalniają aromat do powietrza. Są tańsze niż elektryczne, niemal bezobsługowe (raz na czas trzeba tylko dolać płyn i obrócić/wymienić patyczki), nie trzeba ich także podłączać do prądu. A jednocześnie można je spersonalizować – nadać im pożądany kolor i wykończenie czy uzupełnić o nadruk. Takie projekty realizujemy w Premier Group – zapraszamy do współpracy.

Nieco trudniejsza jest strona „koncepcyjna” przedsięwzięcia, czyli dobór zapachów i wizualne opracowanie dyfuzorów, tak aby współtworzyły klimat SPA i wywoływały określone emocje, skojarzenia i wspomnienia, które przełożą się wizerunek marki i realizację określonych celów biznesowych. Jak do niej podejść?

Jak wybrać idealny dyfuzor zapachowy do SPA?

Aromat, rzecz jasna, musi być przyjemny i łączyć się ze specyfiką oferty salonu – czyli działać odprężająco, inspirująco. Rodzaj i intensywność zapachu trzeba już natomiast dopasować podobnie jak identyfikację wizualną marki – do jej charakteru, pożądanego wizerunku oraz do grupy docelowej. Musisz przy tym pamiętać o wyjątkowych możliwościach zmysłu powonienia. Klient odbierze bodziec zapachowy jako pierwszy, w zasadzie automatycznie połączy go z określonymi wcześniejszymi doświadczeniami i zapisze w pamięci jak Twoje logo.

Świetnie wyjaśnia to dr A. K. Pradeep, światowej sławy specjalista neuromarketingu:

Receptory węchowe stanowią w istocie część składową układu limbicznego, który jest najbardziej zasadniczą i najbardziej prymitywną częścią naszego mózgu. Tylko dwie synapsy dzielą je od ciała migdałowatego, w którym przetwarzane są wspomnienia i emocje. Bodziec musi pokonać sześć synaps, żeby dotrzeć do hipokampu, który odpowiada za gromadzenie wspomnień. Warto zatem starannie dobrać zapach, który na zawsze będzie się kojarzył klientom z Twoją ofertą. Potęgi zapachu nie wolno lekceważyć. Pamiętasz zapach plasteliny? A pamiętasz, jak pachnie płyn do ust Listerine? Teraz wyobraź sobie, że ktoś podmienił te dwa zapachy. Nic więcej nie trzeba mówić.1

Musisz więc odpowiedzieć sobie na pytanie, jak pachnie Twoja marka i jakie emocje, skojarzenia chcesz obudzić w kliencie. Jeśli prowadzisz luksusowe SPA, celuj w zapachy ekskluzywne – jak perfumy Chanel, skóra, szafran czy irys. Gdy aranżacja jest inspirowana naturą, sprawdzą się aromaty drzewne, świeże i owocowe np. lasu, trawy czy cytrusów. Jeśli chcesz stworzyć typowo kobiecy, bardzo subtelny nastrój, pomyśl o aromatach kwiatowych takich jak róża czy jaśmin. Istnieje również wiele zapachów, które uchodzą za uniwersalne i „bezpieczne” w każdym SPA: to np. lawenda, sandałowiec, kadzidłowiec i paczula. Zawarte w nich olejki eteryczne są znane z kojących właściwości, a mózg od razu łączy je ze stanem błogiego relaksu i odprężenia. Jednak zdecydowanie warto mocniej zastanowić się nad tym wyborem, by stworzyć maksymalnie spójne i unikatowe doświadczenie.

Pamiętaj przy tym, że każdy płyn zapachowy w praktyce składa się z kilku aromatów i nieco zmienia się w czasie. Nuty głowy uderzają od razu po rozpyleniu, ale szybko się ulatniają, dlatego duże znaczenie mają też kompozycje nuty serca i nuty głębi. To one utrzymują się przez długi czas, pobudzając zmysły, i faktycznie definiują charakter aromatu.

W Premier Group przygotowaliśmy bogatą paletę aromatów do wyboru. To łącznie dziesiątki płynów zapachowych o odmiennym charakterze, od eterycznych i nawiązujących do przyrody, po głębsze i bardziej ekskluzywne nuty dla pobudzenia zmysłów. Chętnie doradzimy oraz pomożemy dopasować zapach do stylu wnętrza, specyfiki marki i jej klientów.

Jak wpisać dyfuzory zapachowe w aranżację SPA?

Żeby nasycić salon pięknym zapachem, akcesoria trzeba odpowiednio rozmieścić. W każdym pomieszczeniu powinien znaleźć się przynajmniej jeden dyfuzor zapachowy i w miarę możliwości najlepiej ustawić go w środkowej części wnętrza, na wysokości około 1,5 metra od podłoża. Oznacza to, że produkty tego typu powinny również pełnić funkcje estetyczne, być stylowymi dodatkami dekoracyjnymi. Warto popracować nad sferą wizualną akcesoriów i dopasować ich design do wnętrza SPA, czyli postawić na dodatki spersonalizowane.

zapach do spa

Dyfuzor zapachowy stylowym dodatkiem do wnętrza

Dyfuzor zapachowy może przyjąć różne formy. W tym podstawowym, ekonomicznym wariancie jest po prostu małą elegancką buteleczką z płynem, w której umieszczamy patyczki. Do luksusowych przestrzeni warto wybrać produkt premium, czyli zamiast buteleczki: bardziej dekoracyjne, choć wciąż przyjemnie minimalistyczne szklane naczynie. W Premier Group oba rodzaje dyfuzora oferujemy wraz z usługą personalizacji, czyli zdobienia na podstawie indywidualnego projektu, który możesz nam dostarczyć lub zlecić do opracowania. Personalizacja gadżetu obejmuje m.in. barwienie i wykończenie powierzchni naczynia oraz wykonanie na niej nadruku. Na naczynie możemy nanieść logo salonu, ale też ozdobny motyw, grafikę czy ilustrację.

Kolorystyka i wykończenie dyfuzora zapachowego

Szklane buteleczki i naczynia dyfuzorów barwimy na większość kolorów według palety Pantone. Możesz więc zdecydować się np. na barwy zgodne z księgą identyfikacji wizualnej marki czy odpowiadające kolorom zastosowanym we wnętrzu. Szkło malujemy techniką HydroColor, a powłoki wodne mają tę zaletę, że możemy je na różne sposoby wykończyć. I tak wysoki połysk znakomicie wpisze się we wnętrza w stylu klasycznym i glamour, a matowa powierzchnia doda akcesoriom nieco bardziej minimalistycznego i nowoczesnego charakteru. Wykończenie metaliczne genialnie podbija barwy: wypada dobrze we wnętrzach zarówno industrialnych, jak i klasycznie eleganckich. Jeszcze innym rozwiązaniem jest powłoka soft touch, miękka w dotyku, która stwarza wrażenie „przytulności” i doskonale wpisuje się w aranżacje, w których goście mają poczuć się swobodnie jak w domu.

Nadruk na dyfuzorze: logo i inne elementy graficzne

Dyfuzory zapachowe w SPA relaksują, poprawiają samopoczucie i tworzą pożądany klimat, ale mogą być również nośnikiem komunikacji marki i pełnić funkcje reklamowe. Must-have to logo firmy, a ponadto warto pomyśleć także o ozdobnym wzornictwie, inspirujących hasłach i obrazach nawiązujących do oferty oraz płynących z niej korzyści. Możesz „ukryć” dyfuzory we wnętrzu, tak żeby nie rzucały się w oczy, lub wręcz przeciwnie: dobrze je wyeksponować i jeszcze zadbać o parę świeczek sojowych o tym samym zapachu i jednakowej szacie graficznej. Takie akcesoria warto też włączyć do sprzedaży (skorzystaj z usługi tzw. private label), aby każdy klient mógł zabrać odprężający zapach do swojego domu i wracać myślami do przyjemnego doświadczenia, które zafundowała mu Twoja marka. A jeszcze lepszym rozwiązaniem jest podarować mu taki dyfuzor lub świeczkę – w ramach upominku reklamowego czy „gratisu”.

dyfuzor zapachowy z patyczkami

Dyfuzor zapachowy „SPA” – dlaczego warto podarować go klientowi?

Zapach działa jak wizytówka i logo marki – już zawsze, mniej lub bardziej świadomie, będzie kojarzył się odbiorcom z Twoją firmą oraz z jej ofertą. Jeśli relaksuje, koi i wprowadza w dobry nastrój, mózg klienta połączy te miłe doświadczenia właśnie z Twoim SPA. Masz szansę zbudować z nim długą i trwałą relację, nawet stać się marką pierwszego wyboru. Aby pobudzić potrzeby i pragnienia klienta i nakłonić go do ponownego odwiedzenia swojego salonu, podaruj mu taki dyfuzor zapachowy lub świecę o tym samym zapachu przy okazji kolejnej wizyty albo jakiegoś wydarzenia (np. dni otwartych, świąt, urodzin, dnia kobiet etc.).

Z jednej strony już sam upominek sprawi, że klient poczuje się ważny i doceniony, że będzie chciał się odwdzięczyć: działa tu reguła wzajemności. Z drugiej wyeksponujesz markę (zapach, kolor, logo) w domu odbiorcy, budując jej świadomość i wizerunek. A z trzeciej właśnie poprzez aromat rozbudzisz w kliencie wspomnienia przyjemnego doświadczenia, które z pewnością będzie chciał powtórzyć. Zwiększysz szansę na to, że ponownie odwiedzi Twoje SPA i poleci je innym.

FAQ:

1. Co to jest dyfuzor zapachowy?

Dyfuzor zapachowy to akcesorium, które aromatyzuje wnętrze. Najczęściej ma formę buteleczki lub naczynia z płynem zapachowym, w którym umieszcza się specjalne np. bambusowe lub rattanowe patyczki, które uwalniają zapach do powietrza.

2. Czy warto aromatyzować SPA?

Zdecydowanie tak – zapach w SPA współtworzy klimat oraz poprawia doświadczenie, pomagając klientom się odprężyć i osiągnąć dobre samopoczucie. Aromat działa też jak logo marki i przywołuje związane z nią przyjemne wspomnienia.

3. Jaki zapach wybrać do SPA?

W SPA najczęściej wykorzystuje się zapachy odprężające i pobudzające zmysły, m.in. lawendy, paczuli, piżma, kadzidłowca czy sandałowca. Wiele jednak zależy od marki i jej charakteru (np. luksusowa kontra „naturalna” itp.) i specyfiki grupy docelowej.


 

A.K. Pradeep, Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży, Gliwice 2011, s. 53