Może zrelaksować, pobudzić czy zachęcić do zakupów. Jest wykorzystywany w leczeniu schorzeń. Ma także moc przywoływania odległych wspomnień, a nawet pomaga dobrać partnera. Co to takiego? To oczywiście zapach! W poniższym artykule przyjrzymy się, jak zapach wpływa na nastrój, a także zaproponujemy mieszanki aromatów dopasowane do danej sytuacji.
Jak zapachy wpływają na samopoczucie i decyzje człowieka?
Wpływ zapachów na ludzi wykorzystywano już w starożytności, kiedy zaczęto stosować aromaterapię w leczeniu różnych schorzeń. Dzisiaj zapach ma równie silny wpływ na człowieka, co potwierdzają przeprowadzane eksperymenty. Nie bez przyczyny lawenda jest kojarzona z odprężeniem, cytrusy z energią, a zapach cynamonu – rodzinnym wypiekaniem ciasteczek. Przyjemny zapach spowalnia aktywność układu nerwowego i ze wszystkich zmysłów najdłużej pozostaje w pamięci.
Dany aromat wpływa także na decyzje zakupowe, dlatego unikatowe mieszanki są rozpylane w ekskluzywnych butikach, podczas dni otwartych mieszkań na sprzedaż oraz w amerykańskich kasynach.
Zaskakujące jest również to, jak aromat wpływa na dobór partnerów. Badania potwierdzają, że człowiek nieświadomie czuje geny zgodności tkankowej (MHC) drugiej osoby. Zmysł zapachu przyciąga dwie osoby o różnych MHC. Dzięki temu potomstwo uzyska odporność na większą liczbę chorób.
Niektóre zapachy pogarszają samopoczucie (zapach siarki, spalenizny, żelaza), a inne je poprawiają. Ośrodek powonienia jest najczulszym zmysłem, nic więc dziwnego, że zapach ma taki wpływ na człowieka.
Wpływ zapachów na kontakty biznesowe
Różne aromaty warto wykorzystywać w kontaktach biznesowych. Marketing zapachowy polega na aromatyzowaniu pomieszczeń w firmie, aby stworzyć przyjemną atmosferę. Odpowiedni zapach jest więc elementem budowy wizerunku marki. Klienci i kontrahenci podświadomie identyfikują przedsiębiorstwo jako bardziej ekskluzywne, o produktach czy usługach najwyższej jakości.
W jaki sposób nadać pomieszczeniom w firmie wyjątkowy zapach? Warto postawić na dyfuzory zapachowe albo eleganckie świece w szkle. Doskonałym rozwiązaniem są w tym przypadku produkty z wosku sojowego – to doskonała alternatywa dla tradycyjnych świec parafinowych. Świece sojowe palą się wolniej, a podczas palenia nie wydzielają trujących gazów ani dymu czy sadzy. Stosowane cząsteczki zapachowe długo unoszą się w powietrzu, a migoczący knot takich świec skutecznie umila pracę czy spotkania biznesowe.
Jaki aromat do firmy wybrać?
Po podjęciu decyzji o uzupełnieniu pomieszczeń w firmie kilkoma świecami w szkle, trzeba przemyśleć kwestię aromatu. Niektóre przedsiębiorstwa wybierają unikatowe mieszanki olejków eterycznych, aby stworzyć jedyny w swoim rodzaju zapach, który będzie wyłącznie kojarzony z ich firmą. Z drugiej strony inne nuty zapachowe można wykorzystać latem, a inne zimą albo dopasować je do ich właściwości.
Redukcja stresu w pracy – nie tylko zapach lawendy!
Gdy w jednej z japońskich fabryk podczas przerwy rozpylano zapach lawendy, wydajność pracowników rosła. Wynika to z właściwości olejku lawendowego, który koi układ nerwowy i poprawia koncentrację. W ofercie Premier Group posiadamy mieszankę o takim działaniu – Lavender pozytywnie wpływa na nastrój nawet wtedy, gdy firmę gonią terminy. Istnieją jednak inne aromaty o podobnej mocy:
- Oriental Woods o zapachu orientalnego lasu to kompozycja drzewno-przyprawowa, ale pojawiają się w niej także orzeźwiające nuty skórki z cytryny oraz mięty pieprzowej;
- Cotton pachnie jak świeżo wyprana pościel. Zapachy cytrusowe, soli morskiej, jaśminu i melona stanowią idealne połączenie odprężenia i rześkości;
- Blue Light to bambus, jaśmin oraz piżmo – mieszanka poprawia samopoczucie, a lekki aromat cytryny skutecznie orzeźwia.
Przyjemny zapach dopasowany do branży
Ze względu na wpływ zapachu na decyzje zakupowe, warto dobrać świece zapachowe do rodzaju firmy.
- Bergamot and Orange to połączenie cytrusów z bergamotką, ylang ylang oraz drzewne nuty zapachowe. Kompozycja jest świeża i słodka jednocześnie, wprowadza więc do pomieszczenia dobry nastrój, a dodatkowo ułatwia skupienie uwagi. Warto wykorzystać ją w sklepach z artykułami ekologicznymi lub księgarniach.
- Flower Power jest połączeniem nut drzewnych (drzewo sandałowe) z zapachem kwiatów (jaśmin, bergamotka). Takie świece zapachowe powodują obniżenie poziomu stresu i dodają energii, dlatego świetnie sprawdzają się w salonach fryzjerskich lub kosmetycznych.
- Soft Blanket dzięki wyjątkowej mieszance zapachów koi emocje i daje wrażenie ciepła. Konwalia, cedr oraz drzewo sandałowe poprawiają jakość snu, zatem ten aromat warto wybrać do hotelu.
Latem spacer na plaży, a zimą – w lesie
Zmiana świec ze względu na porę roku sprawia, że pracownicy, czy stali klienci nie przyzwyczajają się do danego aromatu, zatem mogą świadomie wyczuwać nowe nuty. Dzięki temu można zwiększyć wpływ rozpylanych zapachów na emocje.
- Spa Essence składa się z nut zielonych, a także figi i grejpfruta. Ten zapach skutecznie dodaje energii oraz poprawia samopoczucie. Przypomina wakacje na rajskiej wyspie lub letni spacer po plaży.
- Pine to świetne rozwiązanie do wykorzystania zimą. Żywiczny zapach wzbogacony cytryną i owocami leśnymi odświeża, a także przywodzi na myśl otwieranie prezentów pod choinką. Takie olejki eteryczne mają działanie pobudzające.
Reklama zapachowa w domu klienta
Po wyposażeniu firmy w świece w szkle o danym zapachu warto pomyśleć o nich także jako o podarunku. Produkty z nadrukiem logo firmy na naczyniu można bowiem dać stałym klientom albo partnerom biznesowym. Elegancka świeca zapachowa w domu staje się reklamą danego przedsiębiorstwa, ponieważ korzysta z niej również rodzina, przyjaciele i znajomi odbiorcy. Po zapaleniu jej zapach zacznie unosić się w pomieszczeniu, a obecni będą kojarzyć go z marką.
Przedtem należy jednak zadbać o odpowiednie opakowanie. Atrakcyjne pudełko jeszcze bardziej poprawi odbiór świecy zapachowej, a dodatkowo zabezpieczy naczynie przed uszkodzeniem. Nasza firma oferuje kilka różnego rodzaju opakowań kartonowych, które możemy zadrukować według dowolnego projektu. W grafice warto wykorzystać niestandardowe wykończenia (matowe, błyszczące, satynowe lub metaliczne) – wówczas nawet pudełko produktu będzie przykuwało wzrok.
FAQ
1. Jak zapachy wpływają na nastrój?
Prowadzone badania potwierdzają, że niektóre aromaty mają wpływ na zachowanie, np. zapach cytrusów pozytywnie wpływa na aktywność mózgu, zaś zapach mięty minimalizuje rozdrażnienie.
2. Jak za pomocą zapachów dodać energii współpracownikom?
Aby wprawić współpracowników w dobre samopoczucie, warto wykorzystać zapachy cytrusów, jaśminu albo ziół takich jak mięta.
3. Jakie zapachy wybrać do firmy?
Można postawić na wyjątkowy zapach, który stanie się znakiem rozpoznawczym marki, a można też zmieniać go ze względu na pory roku. Warto dopasować powstały aromat do branży przedsiębiorstwa, aby ludzki nos szybko kojarzył go z firmą.