Uwaga osób odwiedzających targi jest maksymalnie rozproszona ­­– każdy wystawca chce wyróżnić swoje stoisko i stara się przyciągnąć odbiorców sugestywnymi obrazami, dynamicznymi materiałami wideo i dźwiękami. Dlatego w tej kakofonii warto postawić na bodziec, który mózg człowieka od razu przetworzy, by wywołać z pamięci związane z nim doświadczenia – na miły zapach. Wykorzystanie dyfuzorów zapachowych na targach – co warto wiedzieć o tej strategii? Sprawdź!

Czym są i jak działają dyfuzory zapachowe?

Dyfuzory zapachowe to różnego rodzaju akcesoria do aromatyzowania powietrza we wnętrzu. Najprostszym, najtańszym, a zarazem najlepszym rozwiązaniem są dyfuzory z patyczkami zapachowymi. To naczynia albo buteleczki wypełnione płynem na bazie olejków eterycznych oraz specjalnymi porowatymi patyczkami, które uwalniają zapach do powietrza. Nie potrzebują do działania prądu i ciepła: wystarczy je postawić na ladzie, stole czy ekspozycji – najlepiej w miejscu, w którym ruch powietrza jest silniejszy, np. obok którego przechodzi wiele osób. Takie dyfuzory są praktycznie bezobsługowe i wystarczy sporadycznie wymienić płyn oraz raz na czas obrócić patyczki, aby zwiększyć intensywność zapachu.

Wybierając dyfuzor do celów promocyjnych (marketing zapachowy), dobrze zadbać nie tylko o odpowiednio dobrany zapach (który zrealizuje określone cele), ale także o zgodny z identyfikacją wizualną design akcesoriów. Dyfuzor warto spersonalizować: zadbać o kolor, wzornictwo, logo marki, grafikę i wykończenie. Jeśli ma służyć także jako gadżet reklamowy, upominek dla klientów, warto się dodatkowo zastanowić nad warstwą promocyjną przekazu. Takimi projektami zajmujemy się w firmie Premier Group ­­– serdecznie zapraszamy do współpracy.

Dyfuzory neutralizują nieprzyjemne zapachy

Z jednej strony dyfuzor zapachowy jest odświeżaczem powietrza, czyli pomaga zneutralizować nieprzyjemne wonie: potu, dymu papierosowego, różnych potraw, mieszaniny zapachów setek obecnych w jednym miejscu ludzi i „zaduchu”. W tej roli odświeży Twoje stoisko, aby poprawić doświadczenie odwiedzających je osób i zapobiec sytuacji, w której przykry zapach skutecznie odwiedzie od rozmowy, zakupu potencjalnych zainteresowanych.

Bo nieprzyjemny zapach tak właśnie działa – po prostu odrzuca. Być może zdarzyło Ci się kiedyś wejść do hotelu, restauracji czy biura jakiejś firmy i od razu zniechęcić do tego miejsca przez woń, która ­­– pomimo pięknego wystroju i przemiłej obsługi ­­– uruchomiła mechanizm ucieczki: „jest brudno, nieświeżo, nie chcę tu być”. Zapach jest tak silnym bodźcem, że może nawet być jedyną rzeczą, jaką klient zapamięta ze spotkania z Tobą na targach: negatywną lub pozytywną, co zależy głównie od Ciebie.

Dyfuzory aromatyzują stoisko, tworząc pożądany klimat

Z drugiej strony dyfuzory nie tylko neutralizują brzydki zapach w danym miejscu (np. dym papierosowy, pot), ale również zapewniają przyjemny aromat, który od razu przywołuje wspomnienia jakichś doświadczeń lub skojarzenia – i emocje. Zmysł powonienia jest wyjątkowy: jako jedyny działa natychmiast i niemal automatycznie, często też podświadomie. Mózg nie musi się specjalnie wysilać, żeby go przetworzyć, jak ma to miejsce w przypadku obrazu czy dźwięku. Za pomocą takiej strategii wysyłasz zatem potencjalnym klientom mimowolnie odbierany przez nich komunikat – tworzysz określony klimat, tło ich doświadczenia z Twoim stoiskiem: ofertą, marką. Z jednej strony wykorzystujesz emocje i skojarzenia danego zapachu (np. o właściwościach relaksujących), a z drugiej trwale wiążesz go ze swoją firmą.

Aromatyzacja stoiska targowego

Dlaczego wykorzystanie dyfuzorów zapachowych na targach to dobry pomysł?

Fenomen marketingu zapachowego wyjaśnia dr A.K. Pradeep, znany specjalista neuromarketingu, w swoim bestsellerze Mózg na zakupach:

„Receptory węchowe stanowią w istocie część składową układu limbicznego, który jest najbardziej zasadniczą i najbardziej prymitywną częścią naszego mózgu. Tylko dwie synapsy dzielą je od ciała migdałowatego, w którym przetwarzane są wspomnienia i emocje. Bodziec musi pokonać sześć synaps, żeby dotrzeć do hipokampu, który odpowiada za gromadzenie wspomnień. Warto zatem starannie dobrać zapach, który na zawsze będzie się kojarzył klientom z Twoją ofertą. Potęgi zapachu nie wolno lekceważyć. Pamiętasz zapach plasteliny? A pamiętasz, jak pachnie płyn do ust Listerine? Teraz wyobraź sobie, że ktoś podmienił te dwa zapachy. Nic więcej nie trzeba mówić. Zastanów się nad tym: wszystkie inne bodźce zmysłowe muszą pokonać długą i krętą drogę wiodącą do mózgu; w trakcie podróży są wielokrotnie przekazywane z komórki do komórki. Tymczasem zapach trafia bezpośrednio do naszych ośrodków emocji i pamięci1”.

Z kolei emocje to najważniejszy czynnik sprzedażowy – bo możemy mieć świetny, absolutnie potrzebny klientowi produkt i go nie sprzedać, gdyż źle się kojarzy (np. fotelik samochodowy reklamowany w kontekście zagrożenia, a nie bezpieczeństwa i wygody dziecka). Możemy też z powodzeniem przekonać klienta do zakupu zupełnie mu nieprzydatnego produktu tylko dlatego, że jego umysł łączy go z czymś przyjemnym i przywołuje miłe wspomnienia.

Jak działa dobrze dobrany zapach i aromatyzacja stoiska targowego?

  • Zapach w ogromnej mierze odpowiada za pierwsze wrażenie w kontakcie z marką. Najpierw na prostszej zasadzie: „ładny lub brzydki”, czyli zachęcający (zostać tu dłużej) lub odrzucający (uciekać). Później, choć w zasadzie dzieje się to automatycznie, mózg klienta aktywuje wspomnienia lub skojarzenia i emocje, które – jeśli oczywiście są pozytywne – utwierdzają go w przekonaniu, że warto: przystanąć, obejrzeć, porozmawiać z pracownikiem, skorzystać z oferty lub wziąć wizytówkę.
  • Zapach silnie wpływa na doświadczenia klienta: pozytywnie lub negatywnie. Możesz dwoić się i troić, przedstawiając klientowi korzyści oferty, ale jeśli trudno mu będzie znieść zapach, ucieknie czym prędzej i prawdopodobnie tylko to z prezentacji zapamięta. Z kolei jeśli zadbasz o miły aromat, podarujesz klientowi komfort i przyjemność: nie tylko Cię wysłucha, ale też z większym prawdopodobieństwem skorzysta z oferty lub zapamięta Twoją firmę. Gdy z zapachu uczynisz tło do swojej prezentacji (jak zapach jaśminu rozpylany na seansie filmu Jasminum), wzmocnisz doświadczenie odbiorcy i połączysz określony zapach ze swoją marką.
  • Zapach działa również jak wizytówka, logo marki – wywołuje z pamięci towarzyszące mu przeszłe doświadczenia. Danemu klientowi konkretny zapach doświadczony w kontakcie z marką będzie się już zawsze z nią kojarzył. Przyjemny aromat dodaje wartości doświadczeniu. A przyjemne doświadczenie mózg przywołuje z pamięci, gdy nos poczuje ten sam lub podobny zapach. Możesz w ten sposób budować rozpoznawalność i wizerunek marki, grając zapachem – podarować klientowi gadżet zapachowy, np. właśnie dyfuzor lub świeczkę, o aromacie „Twojej marki”.

Dlaczego warto podarować klientowi na targach dyfuzor zapachowy?

Weźmy na przykład taką sytuację. Przedstawiłeś potencjalnemu klientowi na targach ofertę swojej firmy, a ten obiecał o niej pomyśleć i w późniejszym czasie się z Tobą skontaktować. Wiemy, jak jest – to często nie działa, bo taki potencjalny klient odbył tego dnia dziesiątki podobnych rozmów. Mógł zapomnieć o Twojej firmie lub pomylić ją z inną, nawet jeśli wywołałeś naprawdę dobre wrażenie. Jednak gdy rozpakuje otrzymane na targach materiały i natrafi na Twój katalog i na dyfuzor lub świeczkę, zapach od razu przywoła przyjemne doświadczenie: Twoją twarz, logo marki i rozmowę. Postawi gadżet na biurku i w trakcie rozmyślania o współpracy będzie widział Twoje logo, może także jakieś chwytliwe hasło, otoczy się kolorystyką i designem marki, będzie wdychał jej zapach. Dzięki takiemu zabiegowi zrealizujesz dwa znane mechanizmy wywierania wpływu według dra Cialdiniego2:

  • Regułę „lubienia”, zgodnie z którą wolimy powiedzieć „tak” osobie (tu: marce), którą znamy i lubimy. Wykorzystując do budowy wizerunku i rozpoznawalności marki obraz (design) i przyjemnie kojarzący się zapach, dajesz się poznać i polubić i dzięki temu zwiększasz szansę, że potencjalny klient skorzysta z oferty Twojej, a nie konkurencji, która o tę sferę nie zadbała.
  • Regułę wzajemności, zgodnie z którą (zwykle podświadomie) chcemy się odwdzięczyć za „bezinteresowny” upominek. Dałeś coś potencjalnemu klientowi, sprawiłeś mu prezent, i to nie kolejny długopis czy notes, ale bardziej wartościowy przedmiot. Jeśli waha się między kilkoma podobnymi ofertami, z większym prawdopodobieństwem postawi na Twoją, aby zrekompensować Ci zaangażowanie. Taki gratis możesz też wykorzystać na targach, aby przekonać odbiorcę do poświęcenia Ci czasu: będzie czuł się do tego niejako zobowiązany.

Dyfuzor zapachowy patyczki

Jak wybrać przyjemny zapach na targi?

Wybór odpowiedniego zapachu do wykorzystania w aromamarketingu to trudniejsza część całego przedsięwzięcia. Współpracując z naszą firmą, możesz jednak polegać na wieloletnim doświadczeniu naszych ekspertów. Bo nie chodzi tylko o to, aby wypełnić stoisko targowe pięknym zapachem. Aromat powinien też łączyć się z Twoją marką, z ofertą i odbiorcami.

Olejki eteryczne w kompozycji dla Twojej marki

Każda marka ma własny charakter, zwykle realizuje któryś z archetypów – wzorców pewnych postaci i głęboko zakorzenionych co do nich przekonań – np. kochanka, opiekuna, buntownika czy błazna. Pierwszy kojarzy się z namiętnością i rozkoszą, drugi ze spokojem i siłą, trzeci z walką, czwarty z zabawą i tak dalej – do tych cech już znacznie łatwiej dobrać zapachy. Romantyczna róża, uwodzicielska paczula, relaksująca lawenda, charakterna „skóra”, świeże cytrusy albo zapach gumy balonowej – przykłady można mnożyć, ponieważ każdy aromat z czymś się kojarzy i wystarczy po prostu zadbać o jego skojarzeniowo-emocjonalną spójność z marką. W Premier Group poszliśmy też o krok dalej i przygotowaliśmy całą paletę aromatów z myślą o różnych firmach: np. elegancki zapach Chanel No 5 dla marek luksusowych czy kompozycję z olejkami eterycznymi o zapachu świeżego prania dla brandów dziecięcych. Chętnie doradzimy!

Charakter, zatem i identyfikację wizualną oraz zapach marki dopasowujesz do swoich odbiorców, więc wybór powinien niejako automatycznie odpowiadać specyfice grupy docelowej. Może się jednak zdarzyć tak, że masz kilka segmentów klientów: wówczas na konkretne targi możesz dopasować zapach również do profilu odbiorców, którzy je odwiedzą (np. głównie kobiet lub mężczyzn, głównie młodych lub seniorów itd.).

Olejki zapachowe to jedno, ważna jest też intensywność zapachu

I jeszcze jedna rzecz: poza tym, że zadbasz o miły aromat, musisz jeszcze sprawić, aby był odpowiednio wyczuwalny. Jeden dyfuzor zapachowy z patyczkami jest w stanie zapewnić piękny zapach w całym pomieszczeniu, natomiast już na średniej wielkości stoisku targowym polecamy zadbać o przynajmniej dwa dyfuzory, ustawione możliwie jak najbliżej korytarza, tak aby przechodzący ludzie rozwiewali aromat na wszystkie strony. Warto też co kilka godzin obrócić patyczki, a po całym targowym dniu wymienić je nowe, aby nazajutrz wzmocnić siłę zapachu. Pamiętaj też o tym, aby zapytać organizatorów targów o możliwość aromatyzacji stoiska.

Dyfuzor zapachowy targi

Co jeszcze? Zadbaj o personalizację dyfuzora zapachowego!

Zarówno używany na stoisku, jak i trafiający do domu potencjalnego klienta dyfuzor lub świeczka to ozdoby wnętrza, dodatki do aranżacji. Dlatego powinny się ładnie prezentować i również wizualnie pełnić funkcję promocyjną. Jeżeli chcesz zadbać jednocześnie o precyzyjnie dobrany do marki zapach i pełen branding, zamów personalizowane akcesoria, tworzone na zamówienie, według indywidualnego projektu – w naszej firmie Premier Group. Naczynie lub buteleczkę dyfuzora (modele do wyboru) pomalujemy na zgodny z KV kolor, nadrukujemy hasło promocyjne, logo firmy czy grafikę reklamową, a design wykończymy np. na matowo (nowocześnie), w wysokim połysku (w stylu glamour) czy miękką w dotyku powłoką Sof Touch. Całość precyzyjnie wpisze się w Twoją markę, aby realizować założone cele biznesowe.

Zapraszamy do obejrzenia naszych projektów oraz kontaktu z naszymi specjalistami, którzy chętnie doradzą, a nawet przygotują projekt według wytycznych i oczekiwań.

FAQ:

1. Co to jest dyfuzor powietrza?

Dyfuzor powietrza to rodzaj odświeżacza i akcesorium do aromatyzacji (rozpylania płynu zapachowego we wnętrzu). Może mieć formę naczynia/butelki ze specjalnymi patyczkami lub być urządzeniem elektrycznym. Jak dyfuzor może działać nawilżacz powietrza, jeśli do wody dodamy olejki eteryczne.

2. Czy można aromatyzować stoisko targowe?

Przeważnie tak, ale każde targi mają swój regulamin i warto go sprawdzić lub zapytać o to organizatora wydarzenia.

3. Gdzie umieścić dyfuzor we wnętrzu?

Najlepiej umieścić po jednym dyfuzorze w każdym pomieszczeniu lub w każdej wydzielonej strefie. Powinien znaleźć się w centralnej części wnętrza lub w korytarzu powietrznym, a najlepiej ustawić go na wysokości około 1,5 m od podłoża.

Źródła:

 


  1. A.K. Pradeep, Mózg na zakupach: neuromarketing w sprzedaży, wydawnictwo HELION, Gliwice 2012, s. 53 

  2. R.B. Cialdini, Zasady wywierania wpływu na ludzi, wydawnictwo HELION, Gliwice 2011