Upominki reklamowe, takie jak kubek do kawy z nadrukiem, eko torba, smycz, notes, kalendarz czy pendrive, to dobry sposób na to, aby przyciągnąć do siebie nowych klientów, umocnić wizerunek marki oraz jej rzetelność czy wpływa na jej lepszy odbiór przez kontrahentów. Gadżety reklamowe powinny być częścią każdej strategii reklamowej w firmie. Trzeba jednak wiedzieć, jak dobrać gadżet do profilu działalności swojej firmy.

Czym są gadżety reklamowe?

Siedziba firmy, targi branżowe, konferencje wyjazdowe, imprezy sponsorowane czy ważne uroczystości - wszędzie tam najlepiej sprawdzają się gadżety reklamowe. Wykazują one zdecydowanie lepszą skuteczność w zapamiętywaniu marki niż papierowa wizytówka, która zazwyczaj leży zapomniana w portfelu lub biurku.

Gadżety reklamowe pełnią bardzo ważną funkcję marketingową, a z analizy przeprowadzonej przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych wynika, iż ponad 80% przedsiębiorstw korzysta z tego typu reklamy - co najważniejsze - z bardzo pozytywnym efektem. Gadżety reklamowe, takie jak kubki do kawy z nadrukiem, breloki, notesy itp., są miłymi elementami wzajemnej komunikacji między klientem (obecnym lub przyszłym) a przedsiębiorstwem. To miły gest, dzięki któremu kontrahent czuje się doceniany i ma poczucie, że firma o niego dba oraz o nim pamięta.

Gadżetami reklamowymi nazywa się przedmioty, na których widnieje logo, nazwa lub hasło firmy. W ramach gratisowego upominku rozdaje się je kontrahentom podczas spotkań biznesowych czy innych wydarzeń promocyjnych. Do najpopularniejszych gadżetów reklamowych należą:

  • kubek do kawy z nadrukiem,
  • filiżanka i pokal reklamowy,
  • eko torba,
  • długopis z logo firmy,
  • brelok i smycz,
  • parasol,
  • próbki produktów,
  • pendrive, powerbank, głośnik przenośny,
  • koszulka, czapka,
  • kalendarz,
  • notatnik,
  • wino wraz z otwieraczem,
  • piłka antystresowa,
  • podkładka pod mysz do komputera.

Przedmioty te muszą koniecznie posiadać wyraźny nadruk z logo lub nazwą przedsiębiorstwa. Estetyczne wykonanie sprawi, że klienci będą chętnie na co dzień korzystali gadżetów, np. kubka do kawy z nadrukiem czy pendrive, a tym samym siłą rzeczy zapamiętają nazwę marki czy jej logo. Jest to sposób na swego rodzaju podświadomą reklamę, bo nawet jeśli potencjalny klient w danym momencie nie potrzebuje skorzystać z usługi firmy, to niewykluczone (że gdy przyjdzie taka potrzeba), jego pierwszym wyborem będzie ta, której logo widnieje na używanym przez niego gadżecie reklamowym. Dlatego ważne jest, aby dobrać je do grupy odbiorców i dostosować do potrzeb klientów. Gadżet reklamowy powinien kojarzyć się z marką, dlatego istotna jest spójna komunikacja wizualna.

Jaką funkcję spełniają gadżety reklamowe?

Tradycyjne formy reklamy i marketing internetowy to bardzo ważne elementy tworzenia strategii promocyjnej. Jednak niemniej istotne są gadżety reklamowe, które nie tylko są miłym gestem, ale także stanowią jeden z filarów budowania wizerunku firmy i jej komunikacji z klientem. Są nienachalna forma reklamy, która także oferuje coś klientowi. Ponadto gadżety reklamowe przyczyniają się do pozytywnego odbioru marki, gdyż np. kubek do kawy z nadrukiem, który jest codziennie używany, miło się kojarzy, a nazwa czy logo firmy umiejscowione na kubku, siła rzeczy zostanie zapamiętane. W sposób pośredni gadżety reklamowe zwiększają zainteresowanie marką i w efekcie przyczyniają się do wzrostu sprzedaży.

Gadżety reklamowe - inaczej niż masowa reklama prasowa, radiowa, telewizyjna czy internetowa - trafiają do odbiorcy w sposób bezpośredni, a niekiedy nawet spersonalizowany. Dzięki czemu klient czuje się wyróżniony i doceniony. Przeznaczone są one do konkretnego odbiorcy, a nie anonimowego, co wpływa na zdecydowanie lepszą relację i odbiór firmy.

Firma powinna tworzyć spójną koncepcję reklamową gadżetów, które będą zgodne z logo, hasłem, kolorem marki. Takie elementy reklamowe powinny znajdować się także w siedzibie firmy, gdyż razem tworzą wizualną całość, dzięki której klient uznaje firmę za rzetelną, godną zaufania i postępową.

Należy pamiętać, że gadżety reklamowe, takie jak kubki do kawy z nadrukiem, notesy, kalendarze, pendrive, działają jak bilbordy czy inne nośniki reklamy, bo zostaną zauważone nie tylko przez właściciela gadżetu, ale także przez każdą osobę, która jest w pobliżu. Działa wtedy efekt czystej ekspozycji, gdyż czym dłużej się czymś spotykamy, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że zacznie to być przez nas lubiane, a na pewno rozpoznawalne. Marka staje się znana, a przez to podświadomie budzi zaufanie.

Kubek do kawy z nadrukiem czy pendrive? Jak dobrać odpowiedni gadżet reklamowy?

Istotna jest spójna reklama oraz dobór środków i grafik do grupy docelowej. Inne gadżety reklamowe wybierze salon kosmetyczny, a inny firma produkująca kotły CO. Przede wszystkim trzeba tutaj zwracać uwagę na grupę docelową, zastanowić się, jaki gadżet będzie odpowiedni dla klientów poszczególnych branż. Niektóre gadżety są bezpieczne, np. kubek do kawy z nadrukiem, ale ważne jest, aby grafika na kubku i jego ogólny styl wpisywał się w gusta estetyczne odbiorców. Można przesadzić lub wykonać gadżet niepoważny dla danej branży (np. czapka z daszkiem dla kancelarii adwokackiej). Gadżety reklamowe muszą być swego rodzaju wypowiedzią, która jest spójna z całością.

  • Gadżety reklamowe dopasowane do profilu firmy - tutaj istotne jest, aby gadżety promocyjne były nastawione nie tylko na profil działalności i ogólną estetykę wykonania gadżetów, ale także warto dopasować je do profilu działalności, np. branża IT rozdaje swoim klientom pendrive, podkładki pod mysz, czyściki do klawiatury czy powerbank, kancelaria adwokacka elegancki kalendarz, notes czy wizytownik, a firma z branży samochodowej powinna zainwestować w gadżety, które będą zgodne z profilem działalności: skrobaczki do szyb, ładowarki samochodowe, termoizolacyjny kubek do kawy z nadrukiem. Takie spersonalizowane gadżety kojarzące się z profilem działalności szybciej zapadną klientowi w pamięć i łatwiej zlokalizuje on firmę oraz branżę.
  • Gadżety reklamowe odpowiednie dla odbiorcy - tutaj warto zastanowić się, kto jest odbiorcą gadżetów reklamowych, czym zajmuje się firma i kto jest głównym klientem. Ważne, aby gadżet był praktyczny i kojarzący się z marką, także pod względem estetycznym. Dla branży kosmetycznej klientami będą kobiety, dlatego warto skusić je eleganckimi gadżetami, np. gustowną filiżanką czy próbkami produktów.

Gadżety reklamowe muszą być estetyczne i nastawione na klienta. Trzeba pamiętać, iż zależy nam, aby klient używał ich na co dzień, wtedy w swojej świadomości zapisuje nazwa i logo marki. Gadżety promocyjne, które nie będą dla klienta atrakcyjne, nie będą używane, a wręcz kontrahent może uznać taki podarunek za niepoważny. Dlatego przy doborze gadżetów firmowych koniecznie trzeba zwrócić uwagę na grupę docelową i profil działalności firmy. W Premier Group pomożemy dobrać odpowiednie gadżety do profilu firmy.