Gadżety firmowe to jedna z najpopularniejszych form promocji marek. Wręczane na targach, branżowych eventach czy dodawane „w gratisie” do zakupów internetowych są miłym upominkiem i mają szansę sprawić, że marka na długo zapadnie w pamięci odbiorców. Aby jednak taki firmowy upominek zrealizował swój cel, musi przedstawiać jakąś wartość i być dla obdarowanego przydatny. Takie wytyczne spełnia na przykład ceramika reklamowa. Jakie sprawdzone gadżety ceramiczne podarować można klientom?
Ceramika jako promocja firmy – dlaczego jest to dobry pomysł?
To, że upominek dla klienta musi przedstawiać wartość, wcale nie znaczy, że musi być bardzo drogi albo bardzo niesztampowy. Wystarczy dobry pomysł, a nawet prosty kubek przemieni się w praktyczny nośnik reklamowy. Gadżet firmowy powinno potraktować się jak element strategii marketingowej. Najpierw należy zidentyfikować odbiorców i ich potrzeby, a następnie przemyśleć cel promocji i stworzyć spójny komunikat. Z opracowaną koncepcją można wybrać narzędzia, czyli w tym przypadku gadżety firmowe w formie ceramiki.
Ceramika, zwłaszcza porcelanowa czy szklana, to tworzywo eleganckie i praktyczne. Pełni funkcję użytkową lub dekoracyjną, lub obie jednocześnie. Ceramiką jest zwykły kubek, ale także wytworna filiżanka, kufel, popielniczka czy świecznik, a nawet miska dla zwierząt. Wszystkie te produkty mają wspólną cechę – spory rozmiar, a dzięki temu dużą powierzchnię zadruku. Można postawić na minimalistyczny design i nanieść na nią tylko logo marki. Można dodać zabawne, mądre lub oddziałujące na emocje hasło. Można w końcu zadrukować całą powierzchnię. Ciekawy projekt ma szansę sprawić, że firmowy kubek czy filiżanka stanie się ulubionym naczyniem na poranną kawę.
Ceramika reklamowa w postaci kubków firmowych
Ceramika reklamowa przybiera bardzo różne formy. Jedną z najpopularniejszych są oczywiście kubki reklamowe. To upominek praktyczny i można mieć pewność, że będzie używany. Jeśli nie w domu, to przynajmniej w biurze. Kawa i herbata kojarzą się miło – z przerwą w pracy, chwilą relaksu, niedzielnym porankiem. Jeśli tak przyjemnym chwilom towarzyszyć będzie logo marki w ciekawej oprawie graficznej, taki upominek będzie tworzył bliską więź z odbiorcą. Kubek z nadrukiem jest popularnym i bardzo uniwersalnym prezentem. Dopiero to, co zostanie na nim umieszczone, uczyni go wyjątkowym.
Inne rodzaje ceramiki reklamowej
Alternatywą dla firmowego kubka są inne ceramiczne naczynia użytkowe – wytworna filiżanka, zestaw z czajniczkiem, praktyczny talerz czy szkło do alkoholu. Wybór nośnika w postaci niekonwencjonalnej ceramiki (np. kufla, popielniczki) powinien być dobrze przemyślany – dopasowany do działalności i charakteru samej marki, miejsca wręczania upominków, potencjalnych klientów i rodzaju komunikatu.
W przypadku ceramiki użytkowej warto zwrócić uwagę na materiał, z którego powstanie firmowy gadżet. Najpiękniej ozdobiony kubek, filiżanka czy talerz nie odegrają swojej roli, jeśli zniszczą się po kilku dniach.
Coś nowego, czyli świeca w szkle z logo marki
Świeżym i niekonwencjonalnym upominkiem firmowym jest świeca w szkle. O ile picie kawy czy herbaty jest miłym rytuałem, o tyle zapalona świeca tworzy niepowtarzalny, intymny klimat. Może towarzyszyć gorącej kąpieli, wytwornej kolacji lub miłym, zimowym wieczorom spędzanym w przytulnym zaciszu domowym, co dla marki jest szansą, by stać się częścią prywatnej przestrzeni odbiorcy.
Świeca w szkle jest elegancka, a na ceramiczną powierzchnię nanieść można dowolną kreację. Ważne, by wywoływała takie emocje, jakie akurat zapalonym świecom towarzyszą – kojarzyła się z ciepłem, spokojem i relaksem.
Zamawiając świecę w szkle, warto zorientować się, z jakich surowców została wyprodukowana. Z troską o zdrowie klientów, wybrać należy wyłącznie świece z atestowanych surowców pochodzenia naturalnego. Można pokusić się o zakup świec aromatyzowanych, które pięknie zapachną, a tym samym stworzą nowe skojarzenie z marką.
Nadruk na ceramice reklamowej – jakie są opcje?
Jeszcze przed wykonaniem projektu graficznego, który zostanie umieszczony na ceramice reklamowej, warto zorientować się, w jaki sposób wykonuje się takie nadruki. Niektóre rozwiązania mają ograniczone możliwości, przez co projekt być może trzeba będzie poprawić i dostosować, a to strata pieniędzy i cennego czasu.
Barwienie ceramiki firmowej
W pierwszym kroku ceramika reklamowa jest zazwyczaj barwiona. Na powierzchnię nanosi się powłokę wodną tzw. hydrocolor w wersji błyszczącej, matowej, metalicznej lub soft touch (efekt miękkości w dotyku). Taka powłoka może zostać nałożona na wewnętrzną i zewnętrzną stronę kubka (z wyjątkiem dna). Dostępne są niemal wszystkie kolory z palety Pantone.
Pewne ograniczenia w ilości dostępnych barw spotkać można przy barwieniu wnętrza naczynia metodą OnGlaze (naszkliwne, natryskowe barwienie) oraz podczas barwienia techniką InGlaze (wszkliwne barwienie). Takie kubki będą jednak cechowały się największą odpornością na ścieranie, uszkodzenia mechaniczne i mycie w zmywarce.
Nadruk na ceramice reklamowej
Niezależnie od metody barwienia szkła lub porcelany na kolorową powłokę ceramiczną nanieść można dowolny nadruk. Tu też spotkać można różne metody i technologie – kalkomanię organiczną i ceramiczną czy sublimację. W zależności od technologii różny będzie efekt trwałości zadruku, ale wszystkie te metody łączny jedno – brak ograniczeń co do ilości kolorów i miejsca znakowania. Technologie zdobień można także łączyć. W zasadzie jedynym ograniczeniem zadruku ceramiki reklamowej jest wyobraźnia zamawiającego.
Jeśli projekt ma być minimalistyczny i ograniczać się do krótkiego napisu, zamiast nadruku warto wybrać metodę piaskowania. Ingerując w strukturę materiału, stworzyć można wyżłobienie w formie logo czy hasła reklamowego. To bardzo elegancka forma, a wygrawerowany wzór można dodatkowo pokryć dowolnym kolorem.
Taki gadżet reklamowy jest już gotowy do spakowania. Choć zazwyczaj ceramika pakowana jest do najprostszych, niezdobionych kartoników, warto zastanowić się nad indywidualnym projektem opakowania. W końcu to opakowanie jest widoczne jako pierwsze.
Ceramika reklamowa – koszt upominku firmowego
Koszt ceramiki firmowej jest bardzo różny i zależy od wybranego rodzaju tworzywa, metody barwienia i sposoby zadruku. Można przyjąć, że produkcja jednej sztuki personalizowanej ceramiki reklamowej będzie wahać się od kilku do kilkunastu złotych. Istotna jest też liczba upominków – przy zamówieniach hurtowych często liczyć można na dodatkowe rabaty. Należy pamiętać o minimum logistycznym. W Premier Group to tylko 50 sztuk dlatego na taką formę reklamy będą mogły pozwolić sobie nawet małe, rodzinne firmy.
Choć ceramika reklamowa jest dość popularna i z takiej możliwości korzysta wiele firm, bardzo łatwo wyróżnić się na tle innych. Wśród samych kubków czy filiżanek znaleźć można wiele modeli o różnym kształcie i pojemności. Niemniej niezależnie od nośnika, największą rolę w skutecznej promocji marki, odgrywa kreacja, dlatego warto poświęcić czas na przygotowanie wyjątkowego projektu nadruku.