Gadżety reklamowe to wciąż jedna z najtańszych form promocji marki. A czy w parze z niskim kosztem idzie efektywność? Przywykliśmy do tego, że niekoniecznie, a tymczasem – nawet w dobie intensywnej digitalizacji biznesu – skuteczność marketingowa gadżetów reklamowych jest wciąż wysoka. Jest tylko jedno „ale” – gadżet reklamowy musi nieść wartość!

Jakie funkcje pełnią gadżety reklamowe?

 

Gadżety reklamowe to jedna z najdłużej już funkcjonujących form reklamy, zapewne więc też jedna z pierwszych – nietrudno wyobrazić sobie np. dawnego subiekta, który wręcza upominek klientowi, aby zachęcić go do zakupów w swoim sklepie.

Obecnie ponad 80% polskich specjalistów ds. marketingu wykorzystuje do promocji marki gadżety reklamowe, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych (Postrzeganie upominków reklamowych jako nośnika reklamy, 2015 r.), a ponad 70% potwierdziło ich skuteczność. Co więcej, wykorzystywanie gadżetów reklamowych – zaraz za reklamą internetową – uważane jest za jednocześnie najtańszą i najskuteczniejszą formę promocji marki. Z czego to wszystko wynika? W dużej mierze z tego, jak wiele funkcji mogą pełnić takie upominki reklamowe.

Gadżety reklamowe podnoszą świadomość istnienia marki

 

Kochamy otrzymywać prezenty – to sprawia, że czujemy się wyróżnieni, pozytywnie zaskoczeni, ważni i potrzebni. W końcu ktoś zadał sobie trud, aby coś specjalnie dla nas przygotować. Nawet jeśli otrzymamy taki mały prezent podczas targów, eventu, promocji w sklepie czy w ramach tzw. gratisu do zamówienia – czyli przecież jako jedni z wielu – na pewno go otworzymy, choćby z ciekawości.

Gadżet reklamowy jest nośnikiem komunikatu – znajduje się na nim logo, nierzadko także chwytliwy slogan, zaproszenie, adres placówki czy strony internetowej, a nawet podstawowe informacje o ofercie. Oglądając prezent, obdarowany zapoznaje się z marką – zapamiętuje jej nazwę, logo i charakter oferty. Gdy takie drobne upominki firmowe wręczymy setkom osób, to już dość mocno podniesiemy świadomość istnienia marki na rynku, czyli zapewnimy sobie nowych potencjalnych klientów. A jeśli będzie to gadżet praktyczny – jak kubek, torba na zakupy, stylowy długopis – jest duża szansa na to, że z tym przekazem zapoznają się również osoby w otoczeniu obdarowanego.

Nawet jeśli marka jest już długo obecna na rynku i dość rozpoznawalna, takim małym upominkiem możemy przypomnieć klientom o jej istnieniu.

Gadżety reklamowe a budowanie pozytywnego wizerunku firmy

 

Budowanie czy wzmacnianie pozytywnego wizerunku marki wśród konsumentów to główna funkcja gadżetów reklamowych. Działa to dwojako. Z jednej strony już sam fakt otrzymania prezentu od marki sprawia, że zaczynamy pałać do niej sympatią. W końcu jak tu nie lubić kogoś, kto daje nam prezent – za darmo, bez specjalnej okazji i bez konsekwencji? Bo przecież obdarowany ma świadomość tego, że nie musi się za ten prezent odwdzięczyć, choć… prawdopodobnie i tak to zrobi!

Tak właśnie działa reguła wzajemności – jedna z zasad wywierania wpływu na ludzi prof. Roberta Cialdiniego, która mówi, że ludzie chcą odwdzięczać się w taki sposób, w jaki są traktowani. Dając prezent, czyli gadżet reklamowy, z którego obdarowany będzie mógł zrobić użytek, możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że w bliższej czy dalszej przyszłości ta osoba stanie się naszym klientem.

Z drugiej zaś strony można też przypuszczać, że obdarowany będzie obcował z naszym gadżetem reklamowym na co dzień – np. pił poranną kawę z kubka z naszym logo czy też relaksował się wieczorem w blasku świecy sojowej z firmowym nadrukiem, otulony jej pięknym zapachem. Styczność z gadżetem reklamowym nie tylko podnosi świadomość istnienia marki, ale też wzmacnia jej pozytywny wizerunek – marka (często nawet podświadomie) zaczyna kojarzyć się z konkretnymi emocjami, które upominek pomaga odczuwać (z odprężeniem, relaksem, zastrzykiem energii).

Gadżety promocyjne pomagają podjąć decyzję zakupową

 

Wyżej wskazane funkcje gadżetów reklamowych: podnoszenie świadomości istnienia marki oraz budowanie jej pozytywnego wizerunku i automatycznie wiążąca się z nim reguła wzajemności sprawiają, że prawdopodobieństwo zakupu produktu czy skorzystania z usługi przez obdarowanego znacząco rośnie. Nawet jeśli nie od razu, to w perspektywie długoterminowej.

W momencie, gdy klient będzie miał jakiś problem czy potrzebę, którą nasza oferta będzie mogła zaspokoić, to będzie już tę naszą firmę znał i dobrze o niej myślał, co automatycznie zwiększa szansę na stanie się tzw. marką pierwszego wyboru.

Każda obdarowana gadżetem reklamowym osoba staje się potencjalnym klientem. Możemy mieć pewność, że w momencie decyzji klient uwzględni naszą ofertę, skoro od jakiegoś czasu nasze logo i komunikaty towarzyszą mu bardzo często.

Gadżety reklamowe pozwalają nawiązać bliższą relację z klientem

 

Upominek reklamowy może być prezentem dla konsumentów, klientów końcowych, ale też dla partnerów biznesowych czy kontrahentów, natomiast niezależnie od tego staje się pretekstem do nawiązania rozmowy o ofercie czy współpracy.

Potencjał ten może oczywiście najpełniej wybrzmieć podczas realnego spotkania, np. na targach czy konferencji. Wręczając upominek, skrócimy nieco dystans i od razu zadbamy o pozytywne nastawienie potencjalnego klienta. Możemy przecież nie tylko się przedstawić, ale też wymienić wizytówkami, porozmawiać o ofercie czy umówić się na kontakt elektroniczny. Natomiast wysłanie gadżetu reklamowego do klienta może znacząco podnieść prawdopodobieństwo, że jednocześnie zapozna się z ofertą wysłaną np. wiadomości mailowej i będzie chciał kontynuować rozmowę.

Rozpoczynając nawiązywanie relacji z klientem od upominku, mamy szansę obudzić w nim przekonanie o swojej ważności, wyjątkowości, wysokiej pozycji. A to dobre nastawienie i samopoczucie klienta sprawi, że szybciej i chętniej otworzy się na komunikację sprzedażową.

Gadżet reklamowy wartościowy, czyli jaki?

 

Wspomnieliśmy, że marketingowa skuteczność gadżetów reklamowych jest wysoka, ale tylko wtedy, gdy upominki niosą jakąś wartość dla klienta. Nie chodzi natomiast o to, aby był to prezent drogi czy luksusowy. Chodzi o jego praktyczny wymiar – osoba nim obdarowana musi chcieć i móc z niego korzystać, bo inaczej taki gadżet będzie kurzył się na dnie szuflady lub wyląduje w koszu na śmieci. Musi być też estetyczny – w końcu nie lubimy otaczać się rzeczami, które nam się nie podobają.

W Premier Group specjalizujemy się w produkcji gadżetów reklamowych i mamy dla swoich Klientów co najmniej kilka propozycji upominków praktycznych i atrakcyjnych wizualnie, które można personalizować – to m.in.:

  • kubki reklamowe – z własnym nadrukiem, zdobione wybraną techniką (m.in. grawerowane piaskiem, z powłoką soft touch, zmieniające kolor pod wpływem temperatury, matowe, błyszczące itp.), z możliwością zadrukowania całej powierzchni w sposób niemal dowolny;
  • ceramika reklamowapopielniczki, talerze, kufle i nawet szklane dyfuzory zapachowe z możliwością zadrukowania (np. umieszczenia logotypu, przekazu reklamowego, adresu strony), a do tego stylowo zapakowane;
  • świece w szkle – naturalne, zapachowe świece sojowe w szkle, które staje się idealnym miejscem na nadrukowanie logo czy ciekawej grafiki nawiązującej do oferty, zdobione na wiele różnych sposobów.

FAQ:

 

Jak wybrać skuteczny gadżet reklamowy?

Warto zadbać przede wszystkim o wymiar praktyczny i estetyczny takiego gadżetu. To musi być coś, co po prostu przyda się obdarowanym osobom, z czego będą mogły codziennie korzystać (np. kubek, świeca w szkle czy dyfuzor zapachowy).

Czy kubki z nadrukiem to skuteczne gadżety reklamowe?

Oczywiście! Można je niemal dowolnie zadrukować, zamieniając w nośnik reklamy. To także możliwość praktycznego wykorzystywania gadżetów reklamowych przez klientów, często nawet codziennie, czyli regularny kontakt z przekazem marki.

Czy gadżety reklamowe są skuteczne?

Według badania Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych z 2015 r. (Postrzeganie upominków reklamowych jako nośnika reklamy) ponad 70% marketerów uważa, że gadżety reklamowe są skuteczne.