W dobie stale rosnącej konkurencji reklama jest istotnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Pozwala zaistnieć, zapisać się w świadomości potencjalnego klienta, a także wpłynąć na pozytywny odbiór. Skuteczna reklama i odpowiednio dobrana strategia marketingowa w efekcie przyczynia się do kształtowania wizerunku firmy i zwiększenia obrotu przedsiębiorstwa. Reklama przyjmuje różne formy. Jedną z nich są gadżety reklamowe, które uważane są za podstawowy sposób promocji i komunikacji. Dlaczego warto z nich korzystać i jaki gadżet promocyjny najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie?
Czym są gadżety reklamowe?
Za gadżety reklamowe uważa się drobne przedmioty użytkowe z widoczną nazwą firmy, które w ramach gratisowego upominku rozdaje się klientom. Artykuły promocyjne przyjmują różną formę, najczęściej są to:
- długopisy z logo,
- kubki reklamowe,
- breloki,
- smycze,
- parasol,
- pendrive,
- powerbank,
- głośniki przenośne,
- notatnik,
- kalendarz,
- koszulki,
- gadżety samochodowe,
- torby ekologiczne.
Przedmioty te muszą koniecznie posiadać wyraźny nadruk z logo przedsiębiorstwa. Gadżety z nazwą marki mają stanowić niedrogą alternatywę dla innych popularnych form reklamy (bilbordy, banery w prasie drukowanej i internetowej, artykuły eksperckie, SEO, reklama w radiu i TV). Badania pokazują, że klienci taki gest przedsiębiorstwa w postaci gadżetów, przyjmują jako miłą i nienachalną formę reklamy. Artykuły promocyjne budują więc pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa i sprawiają, że wśród konsumentów dana firma uważana jest za rzetelną. Ponadto gadżety z logo, które są na co dzień użytkowane, sprawiają, że firma zapisuje się w świadomości klienta.
Zasługą tego jest sam sposób pozyskania produktów reklamowych od przedsiębiorstwa - jest to upominek, gratis, a to samo w sobie wywołuje pozytywne skojarzenia i wzmacnia dobre opinie o firmie. Z psychologicznego punktu widzenia gadżet promocyjny kojarzy się z czymś miłym, jednak należy pamiętać o tym, aby dobrać produkt do określonej grupy docelowej. To samo dotyczy wzoru, który chcemy na nim umieścić. Komunikacja reklamowa musi być spójna i czytelna dla potencjalnego klienta oraz dostosowana do jego potrzeb estetycznych i użytkowych.
Jeśli przedsiębiorstwo może sobie pozwolić na to finansowo - to warto też zastosować dwie grupy gadżetów reklamowych - na te codziennie i specjalne okazje (którymi obdarowuje się klientów na święta, Nowy Rok czy inne ważne wydarzenia). Z raportu Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych wynika, że ponad 80% przedsiębiorstw korzysta z tego typu nośnika reklamy - z pozytywnym skutkiem.
Dlaczego reklama jest ważna?
Tylko nieliczne przedsiębiorstwa mogą sobie pozwolić na działanie bez reklamy, choć i wtedy bardzo często mamy do czynienia z tak zwanym marketingiem szeptanym. Reklama jest ważna dlatego, że pomaga budować pozytywny wizerunek firmy i utrwalać go w świadomości klienta. W dobie tak licznej konkurencji, która rozszerza się także na działania internetowe, reklama - chociaż na gruncie lokalnym - jest niezmiernie ważna. Istotna jest strategia i określenie grupy docelowej, do której firma kieruje swój produkt lub usługę. Potem należy wybrać kanał, którym chce się dotrzeć do potencjalnego klienta. Jest nim między innymi:
- marketing internetowy,
- reklama drukowana, radiowa i telewizyjna,
- bilbordy i plakaty,
- sponsoring imprez kulturalnych i sportowych,
- gadżety reklamowe.
Wszelkie te kanały mają przyciągnąć klienta, wzbudzić w nim zaufanie do marki, zachęcić proponowanym produktem lub usługą. Pozytywne odczucia poskutkują tym, że ponownie skorzysta on z usług danej firmy, a może także polecić ją innym osobom. Co jednak najważniejsze - skuteczna promocja ma wpłynąć na korzyści materialne i wzmożony obrót przedsiębiorstwa. Owszem - w dobrą reklamę trzeba zainwestować, ale ta powinna zwrócić się z nawiązką.
5 powodów, dla których warto korzystać z gadżetów reklamowych
Najtańszymi, a zarazem bardzo skutecznymi formami promocji firmy są upominki reklamowe. Klienci i kontrahenci lubią otrzymywać od przedsiębiorstwa nie tylko dobrze wykonaną usługę, ale też skromne gadżety, takie jak kubki reklamowe czy długopisy, które budzą pozytywne odczucia. Dlaczego jeszcze warto stosować gadżety reklamowe?
- To nieodłączony element kształtowania wizerunku firmy i budowania pozytywnej relacji z klientem.
- Artykuły reklamowe pomagają w utrwaleniu logo marki w świadomości konsumenta.
- Gadżety firmowe podkreślają solidność i profesjonalizm firmy.
- Sam klient, który użytkuje dany gadżet codziennie (kubek, długopis, pendrive), reklamuję firmę.
- Klient przez niewielkie upominki czuje się doceniony.
Sposoby dystrybucji produktów reklamowych
Gadżety reklamowe z nadrukiem można dystrybuować na różne sposoby - w zależności od rodzaju i profilu firmy. Drobne artykuły reklamowe, takie jak długopisy i kubki z nadrukiem, można rozdawać w siedzibie firmy. Najlepszym miejscem do promowania marki są wszelkiego rodzaju targi branżowe, targi pracy, konferencje, akcje promocyjne (np. na wydarzeniach kulturalnych i sportowych), na których przedsiębiorstwo gości ze swoim stoiskiem. Gadżety reklamowe w takich miejscach stanowią niewerbalną formę komunikacji z klientem. Zwłaszcza na akcjach odbywających się w przestrzeni miejskiej i centrach handlowych, warto mieć gadżety reklamowe z nadrukiem, które będą dedykowane dzieciom (balony, kredki z logo firmy, kubki, notesy). Dzieci chętniej podchodzą do takich stoisk, co siła rzeczy przyciąga do firmy potencjalnego klienta - osoby dorosłe.
Do miejsca dystrybucji gadżetów reklamowych warto także dostosować upominkowy przedmiot. Najbardziej uniwersalny jest długopis reklamowy i kubek z nadrukiem, gdyż stanowią chętnie i często wykorzystywane na co dzień przedmioty. Na targach branżowych sprawdzają się także reklamowe notesy, pendrive, powerbank czy kalendarze. Natomiast na imprezach w przestrzeni miejskiej i w centrach handlowych warto zainwestować w gadżety reklamowe w formie ekologicznej torby na zakupy, koszulkę czy parasolkę.
Właściwym miejscem na dystrybucję gadżetów reklamowych jest także siedziba firmy. Podczas spotkania biznesowego warto potencjalnemu klientowi ważne dane i formularze wręczyć w firmowym pendrive. Nawet jeśli jest to dopiero etap wstępnych negocjacji, to warto kontrahentowi przygotować np. torbę płócienną, w której będą znajdowały się inne gadżety firmowe: długopis, kubek, notes, pendrive, brelok czy smycz. Na pewno w pozytywny sposób wpłynie to na odbiór, a może i zaważyć na ostatecznym wyborze usługi właśnie tego przedsiębiorstwa.
Jak dobrać właściwe gadżety reklamowe z nadrukiem?
Gadżety trzeba dobierać do profilu działalności danego przedsiębiorstwa. Przykładowo - kancelaria adwokacka wypadłaby całkowicie nieprofesjonalnie, oferując swoim klientom gadżety reklamowe w postaci czapek z daszkiem. Długopisy, kubki czy pendrive to najbardziej uniwersalne gadżety reklamowe, które zawsze znajdą zastosowanie w codziennym użytku. Dobrze, jeśli gadżety odzwierciedlają profil działalności firmy, bądź nadruk na nim zamieszczony oddaje jej idee i hasła. Dobrym sposobem na zapamiętanie marki jest tworzenie spójnej komunikacji (kolor, logo), którym będą charakteryzowały się wszystkie elementy reklamowe. Mile widziane jest także promowanie ekologicznych zachowań poprzez elementy promocyjne nawiązujące do tego tematu.
Czy gadżety promocyjne są potrzebne?
O słuszności wykorzystywania gadżetów reklamowych w swojej działalności, nie powinno się nikogo przekonywać ani namawiać do wyboru takiej formy promocji. Niemal każda osoba posiada długopisy lub kubek otrzymane od przedsiębiorców, a których sygnowane na nim nazwy lub logo - pamięta. Ten schemat pokazuje tylko, że wartość gadżetów reklamowych jest nieoceniona, a z ich pomocą przedsiębiorstwo może utrwalać się w świadomości klienta i budować z nim pozytywne relacje.