Choć nie szata zdobi człowieka, to fizyczny wygląd bardzo silnie wpływa na postrzeganie przez innych, kształtuje stosunek do danej osoby i często powoduje uprzedzenia. Nie inaczej jest w przypadku firmy – to elementy identyfikacji wizualnej nadają jej tożsamość i odróżniają ją od innych na rynku, kształtując postawy konsumenckie. Jak zadbać o ten aspekt?

Czym konkretnie jest identyfikacja wizualna marki czy firmy?

Identyfikacja wizualna (visual identity) to podstawowe narzędzie do budowania wizerunku firmy lub marki na rynku. Spójny system wizualny, który wyznacza ogół symboli (obrazów, kolorów, form, słownictwa) i zachowań stosowanych w danej firmie, służy uzyskaniu czytelnej i wyróżniającej się tożsamości i jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji.

Podstawowe elementy identyfikacji wizualnej to logo (logotyp), krój pisma i kolory, lecz w praktyce jest ich znacznie więcej. To także m.in.:

  • forma i wygląd produktów oraz ich opakowań,
  • zasady tworzenia szaty graficznej materiałów firmowych,
  • charakterystyczny wygląd budynku i (lub) wystrój wnętrza,

Identyfikacja wizualna firmy jest pierwszym i jednym z najważniejszych elementów, o które trzeba zadbać w procesie pozycjonowania marki na rynku. Jest też podstawą każdej strategii marketingowej: to spójny system identyfikacji wizualnej wespół z formami i środkami przekazu buduje świadomość istnienia i pozytywny wizerunek marki, wpływając na postawy konsumenckie i realizując cele biznesowe organizacji.

Jak dbać o identyfikację wizualną firmy?

Dbałość o identyfikację wizualną to proces: najpierw trzeba ją zaprojektować, a następnie skutecznie wdrożyć we wszystkich możliwych obszarach. I nie jest to łatwe, gdyż z jednej strony pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, a z drugiej umiejętne stosowanie identyfikacji wizualnej to zadanie skomplikowane i ciągłe – te elementy wykorzystujemy w każdym działaniu komunikacyjnym.

Projektowanie identyfikacji wizualnej

Do stworzenia identyfikacji wizualnej trzeba dysponować strategią firmy i marki – ustalić misję i wartości, poznać grupę docelową i określić to, jak ma być odbierana przez konsumentów (w czym pomagają archetypy marki). Na podstawie tych elementów dobiera się paletę kolorów, kroje pisma, charakter grafik, style, słowa klucze i formy, które wywołują określone skojarzenia i emocje.

System identyfikacji wizualnej musi być zgodny z polityką firmy i dopasowany do jej profilu, unikatowy, przejrzysty i zapamiętywalny. Projekt identyfikacji wizualnej wykonują specjaliści brandingu.

Skodyfikowany system identyfikacji wizualnej firmy

Aby ten system skutecznie wdrażać i wykorzystywać, trzeba go skodyfikować: ustalić w formie reguł, spisać. Tak powstaje księga identyfikacji wizualnej, tzw. księga znaku, która zawiera elementy identyfikacji i sposoby, zasady stosowania ich we wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych obszarach komunikacji organizacji.

Poza logo, typografią i paletą kolorystyczną w takiej księdze na identyfikację wizualną składają się również:

  • wzory druków firmowych – papier firmowy, projekty kopert, wizytówek, dokumentów handlowych, często także notatników, kalendarzy itp.,
  • wzory materiałów marketingowych – promocyjnych, reklamowych, PR, w tym graficznych i audiowizualnych (np. prezentacji, materiałów wideo),
  • wzory ubioru pracowników, oznakowanie środków transportu, wystrój wnętrz – siedziby i oddziałów firmy, punktów sprzedażowych i innych,
  • wzory informacji wizualnej (tablice informacyjne wewnętrzne, szyldy czy inne tablice informacyjne zewnętrzne, oznakowanie pomieszczeń),
  • charakter i sposoby znakowania upominków firmowych, gadżetów, maskotek, transparentów czy flag,
  • elementy komunikacji werbalnej, np. charakter słów kluczowych nazewnictwa produktów, sloganów i haseł, wzorcowe teksty reklamowe itp.

Jak wykorzystywać elementy systemu identyfikacji wizualnej?

Spójna, dobra identyfikacja wizualna w formie księgi to połowa sukcesu, gdyż w celu uzyskania czytelnej komunikacji wizualnej marki trzeba poszczególne elementy identyfikacji i symbole firmy umiejętnie wdrażać – do wszystkich materiałów marketingowych. Co to za materiały i jak to zrobić?

Elementy identyfikacji wizualnej a materiały marketingowe

Strona internetowa, media społecznościowe, banery internetowe, outdoorowe, ulotki, gazetki, wizytówki, ale także spoty reklamowe – niezależnie od nośnika i kreacji elementy identyfikacji wizualnej pozostają takie same. Aby uzyskać spójność w tej mierze, trzeba odpowiednio z księgi znaku korzystać. Dotyczy to m.in. filozofii logo (jeżeli wiemy, jak powstało i czym inspirował się projektant, dobrze rozumiemy zasady jego stosowania), a także dopuszczalnych modyfikacji i orientacji znaku.

Musimy też ustalić zasady pozycjonowania logo na materiale: jak powinno wyglądać na jasnym, a jak na ciemnym tle, w pionowej czy poziomej orientacji, „solo” oraz z sygnetem, jakie jest wymagane pole ochronne znaku w stosunku do krawędzi nośników, obiektów i tekstów, jakie zachować proporcje itd.

Ważne jest również to, aby dysponować określonymi kolorami w różnych paletach – CMYK, RGB, Pantone czy też ORACAL i RAL, dzięki czemu niezależnie od nośnika i techniki druku kolory firmowe zawsze będą dokładnie tak samo wyglądać.

Gadżety reklamowe i upominki firmowe dla klientów

Jednym z najważniejszych nośników identyfikacji wizualnej są gadżety reklamowe i upominki. Odbiorca wprowadza je do przestrzeni prywatnej i używa ich – one przez długi czas budują świadomość marki, relacje, zaufanie. Istotny jest więc sam wybór odpowiedniego gadżetu, ale też jego pełna personalizacja.

Jeśli zamawiamy kubki reklamowe, pomalujmy je, zadrukujmy, zadbajmy o wykończenie (np. aksamitną w dotyku powłoką Soft Touch). Jeśli z kolei stawiamy na dyfuzory zapachowe czy świece w szkle, przenieśmy na nie elementy identyfikacji, ale również wybierzmy zapach, który będzie kojarzył się z marką i wywoływał konkretne emocje czy skojarzenia.

Dbałość o identyfikację wizualną firmy to proces ciągły i złożony, który wymaga także zaangażowania wielu specjalistów. W zakresie gadżetów oraz upominków firmowych polecamy się w Premier Group  przygotujemy produkt, który skutecznie wykorzysta identyfikację wizualną marki do realizacji celów biznesowych w organizacji. Zachęcamy do kontaktu!

FAQ:

1. Czym jest system identyfikacji wizualnej firmy?

To ogół symboli (logo, znaków, kolorów, krojów pisma) i zasad ich wykorzystywania – stosowany w celu uzyskania przejrzystej i spójnej identyfikacji rynkowej firmy. Często też zawiera ustalenia dotyczące nazwy firmy i produktów. Jeżeli potrzebujesz identyfikacji wizualnej dla Twojej marki, skorzystaj z usług specjalisty ds. brandingu.

2. Jak przebiega projektowanie identyfikacji wizualnej?

Identyfikację wizualną projektuje się na podstawie strategii pozycjonowania marki – określone znaki, kolory czy style mają wywoływać konkretne reakcje odbiorców oraz wskazywać na działalność i misję firmy, czyli nadawać jej tożsamość.

3. Jak stosuje się identyfikację wizualną na gadżetach reklamowych?

Gadżety i upominki reklamowe podlegają personalizacji – można je pomalować oraz wykonać na nich nadruki. Istotny jest też wybór rodzaju i formy gadżetu, a jeśli są to produkty zapachowe, to także aromatu, który wywoła określone skojarzenia.