Techniki nanoszenia grafiki na gadżety reklamowe są obecnie niezwykle zróżnicowanie i zależą m.in. od rodzaju powierzchni, która ma być nią pokryta. Jedną z technik, która jest używana na szeroką skalę właśnie do tego typu zdobienia produktów jest nadruk full colour. Dowiedz się, czym charakteryzuje się ten sprawdzony sposób.
Znakowanie full colour - paleta barw
W przypadku produktów szklanych, porcelanowych czy ceramiki reklamowej metoda zdobienia musi być dostosowana do wymagających kształtów wielu produktów, np. obłych kubków. Warunek ten doskonale spełnia technika full colour. Pojęciem, które nieodłącznie łączy się z wykonywaniem nadruków tą metodą, jest CMYK. Skrót ten można spotkać na stronach wielu drukarni, agencji reklamowych i innych firm zajmujących się produkcją gadżetów z nadrukiem full colour. CMYK to nic innego jak zestaw czterech podstawowych kolorów używanych przy technice full colour.
Należą do niego:
- cyjan (odcień niebieskiego),
- magenta (odcień fioletu/różu),
- żółty,
- czarny.
Wymienione barwy to baza, dzięki której można otrzymać pełnokolorową grafikę na wielu rodzajach powierzchni. Jak jednak z tak niewielkiej liczby składowych można otrzymać inne odcienie? Dzieje się to dzięki łączeniu odpowiednich proporcji barw podstawowych, zatem skala możliwości znacznie się powiększa.
Dla osoby zamawiającej projekt istotny jest fakt, że kolory z palety CMYK mogą różnić się widziane na monitorze od swoich odpowiedników nadrukowanych na ceramicznym czy szklanym naczyniu. Niezbędne jest więc wykonanie próby technologicznej, by uniknąć rozczarowania z powodu rozbieżności końcowych barw z naszymi wyobrażeniami. W przypadku braku zlecenia tej procedury przez osobę zamawiającą nadruk full colour ewentualne późniejsze roszczenia mogą zostać uznane za bezpodstawne.
Jak wygląda proces nadruku full colour?
Znajomość wstępnych informacji o zestawie barw CMYK jest niezbędna do zagłębienia się w tajniki tworzenia gadżetów reklamowych za pomocą techniki full colour - czyli nadruku wykonywanego w CMYK. Druk wykonuje się, nanosząc rastry podstawowych kolorów w tym samym tonie. Pod pojęciem raster kryje się obraz składający się z wielu niewielkich punktów, które są widoczne jako osobne elementy tylko w bardzo dużym powiększeniu. Rastry mogą zmieniać swoje natężenie, dlatego manipulowanie odcieniami konkretnych barw nie stanowi problemu.
Dodatkową możliwością dla osób zamawiających produkty z nadrukowaną grafiką jest łączenie kolorów z wcześniej wspomnianej palety CMYK z barwami ze skali Pantone. Dzięki temu każdy zamawiający gadżety z nadrukiem full colour może mieć pewność, że cyfrowy projekt graficzny zostanie na nich odwzorowany z maksymalną precyzją.
Sublimacja w druku pełnokolorowym
Sublimacja to proces chemiczny, który polega na przejściu substancji ze stanu stałego w stan gazowy - nie występuje więc wówczas stan ciekły. Do przeprowadzenia go potrzebna jest więc odpowiednia temperatura i ciśnienie, które zapobiegną przemiany substancji w ciecz. Nie każdy wie, że zjawisko to jest powszechnie używane w wykonywaniu nadruków, a tym samym w reklamie graficznej.
Oprócz wykorzystania kolorów z palet CMYK nadruk sublimacyjny wyróżnia się zastosowaniem papieru transferowego i odpowiednich atramentów. Przedmiot, na który nanosi się grafikę tą metodą, musi być wcześniej pokryty specjalnym lakierem poliestrowym. To właśnie dzięki niemu możliwe jest dokonywanie nadruku full colour na porcelanowych i szklanych produktach. Branża reklamowa korzysta z tej techniki drukowania na dużą skalę, ponieważ sublimacja umożliwia naniesienie grafiki na powierzchnie o zróżnicowanych właściwościach. Może się jednak okazać, że niektóre kształty produktów nie będą odpowiednie do wykonania nadruku tą metodą. Wtedy z powodzeniem można skorzystać z alternatywnego wyjścia, jakim jest kalkomania Xpression. Także dzięki niej można realizować skomplikowane projekty graficzne.
Czy nadruk full colour umożliwia otrzymanie precyzyjnych grafik, których jakość będzie zbliżona do fotograficznej? Jest to możliwe właśnie dzięki technologii sublimacji. Dzięki tej metodzie można realizować trudne do wykonania projekty, takie jak drukowanie elementów zawierających drobne szczegóły i przejścia między tonami. Grafika naniesiona przez sublimację jest trwała. Ma to szczególne znaczenie w przypadku takich produktów, jak kubki, kufle czy inne przedmioty codziennego użytku, które należy regularnie czyścić, np. w zmywarce. Twarde powierzchnie to jednak niejedyny rodzaj podłoża, które może być pokryte nadrukiem metodą sublimacji. Wykonuje się go również na poliestrowej odzieży, lub akcesoriach, takich jak smycze.
Gadżety z nadrukiem full colour - jak wpływają na promowanie Twojej firmy?
Wyżej wymienione pojęcia i techniki druku mają istotne zastosowanie w marketingu. Dzięki metodzie full colour można tworzyć unikalne projekty graficzne, które będą zdobić produkty oraz gadżety reklamowe promowane przez Twoją firmę. Są one ważnym krokiem w kierunku budowania identyfikacji wizualnej marki, na którą składa się spójność kolorystyki i dekoracji widocznych na jej:
- logo,
- witrynie internetowej,
- produktach,
- gadżetach reklamowych
oraz w aranżacji stacjonarnego biura. Identyfikacja wizualna jest jednym z wielu elementów składowych udanych strategii marketingowych. Obraz bowiem jest dużo szybciej przyswajany niż tekst. Żaden przedsiębiorca nie powinien więc lekceważyć roli grafiki w promocji swojej firmy.
Jakie znaczenie dla sukcesu reklamy ma nadruk full colour? Pozwala na uzyskanie pełnych, wyrazistych barw i tworzenie oryginalnych projektów graficznych, które mogą być przenoszone na wiele rodzajów powierzchni. Elementem, który z pewnością należy do tych najczęściej uwiecznianych na gadżetach reklamowych, jest logo firmy. Niezawodnym i wybieranym przez wielu przedsiębiorców produktem, na który można nanieść nadruk full colour wykonany metodą sublimacji, jest kubek. Dzięki swojemu praktycznemu zastosowaniu może stać się efektywnym nośnikiem reklamy pod postacią logo lub innej grafiki związanej z daną marką. Zaletą produktów porcelanowych i szklanych jest to, że można wykonać na nich praktycznie każdą grafikę dzięki metodzie full colour.